5 neuromarketing technieken om meer omzet uit je checkout te halen
website optimaliseren
Tom Gentenaar
09/30/2025
3 min
0

5 neuromarketing technieken om je checkout te veranderen in een salesmachine

09/30/2025
3 min
0

Hoe is het mogelijk? Bezoekers die door drie pagina's navigeren en dan vlak voor hun eindbestemming - de bedankpagina -  de weg verliezen. Uit onderzoek komt naar voren dat slechts 2 op de 100 nieuwe websitebezoekers een aankoop doet. In deze blog laat ik je 5 neuromarketingtechnieken zien die ervoor zorgen dat je conversie in de checkout verdubbelt. Lees je mee?

Na het lezen van deze blog ontdek je:

  • op welke 3 verschillende manieren social proof zorgt voor meer sales en blije klanten.
  • door welke techniek bezoekers direct willen toeslaan
  • hoe jij omzet met één simpele klik verdubbelt
  • hoe jij vertrekkende bezoekers alsnog omzet in klanten

Social Proof: kijken, kijken, wel kopen!

Maak je geen gebruik van social proof in je checkout? Dan mis je niet alleen de boot. Dan mis je het de Royal Oasis of the Seas - het grootste cruiseship ter wereld. Vrijwel iedereen is gevoelig voor social proof! Vooral wanneer bezoekers twijfelen over een keuze of erg onzeker zijn, kan social proof een enorm verschil maken.

Neuromarketing-techniek 1: Laat zien welke personen hen zijn voorgegaan met een pop up.

Mensen houden ervan om te weten dat ze niet alleen zijn in hun keuzes. Wanneer bezoekers op je website zien dat anderen jouw product of dienst al hebben omarmd, geeft hen dat vertrouwen om hetzelfde te doen. Een manier om hierop in te spelen is door met pop-ups te laten zien welke personen hen recent zijn voorgegaan.

Door een voornaam en woonplaats te gebruiken versterkt dit net even de geloofwaardigheid.  Wedden dat dit een verschil maakt?

tips website optimaliseren

Neuromarketing techniek 2: Breng in kaart hoeveel personen momenteel op de checkout-pagina zitten

Je blikveld werd vast getrokken door het groene rondje: 9 other persons are viewing this product.  Nogmaals een geruststelling dat je op de juiste pagina bent belandt, want je bent ten slotte niet de enige.

Ben je een kledingmerk en heb je nog maar 2 shirts in de voorraad, dan zorgt deze zin er ook nog eens dat bezoekers zo snel mogelijk willen afrekenen om niet naast het shirt te grijpen. Dat noemen we het effect van schaarste.

Neuromarketing techniek 3: Laat zien hoeveel mensen afgelopen jaar zijn blij gemaakt

''1022 gelukkige stelletjes hebben al de magie van Rondje Mario Utrecht ervaren. Say what! Dan kan alleen maar betekenen dat dit een buitengewoon geweldig product is.

En raad eens wat? Deze boodschap springt niet alleen van het beeldscherm af, maar ook letterlijk in het oog van elke bezoeker. Dat is het werk van een pop-up.

Maar geen paniek als het inzetten van een pop-up in de check-out niet mogelijk is via jouw webshopsysteem. Je kunt nog steeds de tekst achter de vinkjes gebruiken om dezelfde impact te creëren.

neuromarketing

Neuromarketing techniek 4: Exit intent

Een exit intent is een slimme manier om een verlatende bezoeker te overtuigen om op je website te blijven. De uitwerking is eenvoudig: zodra iemand je website wilt verlaten, verschijnt er een pop-up in het beeldscherm. Deze pop-up heeft één doel: de bezoeker overtuigen om actie te ondernemen.

exit intent om conversie te verhogen

Het gebruik van een exit intent heeft mij de afgelopen 5 maanden 250 extra verkopen opgeleverd. Reken maar eens uit hoeveel omzet ik zonder het gebruik van exit intents ben misgelopen de afgelopen 2 jaar. Auch. De pijnlijke realiteit.

Neuromarketing techniek 5: Het tabbladmoeras

Wel eens gehoord van het tabbladen-moeras? Dit noemen we het fenoneem waarbij je standaard 8-15 tabbladen hebt openstaan op je laptop. Want ja.. alles is belangrijk zullen we maar zeggen.

Wanneer óók mijn website in de tabbladenmx zit, gebruik ik een eenvoudige truc om de aandacht van je bezoekers terug te winnen. Terwijl ze elders surfen, fluistert mijn tabblad ze toe: ''Hé, vergeet je Rondje Mario niet!

Deze subtiele tekst, gekoppeld aan het slimme FOMO, vergroot de kans dat de bezoeker als een boomerang terugkeert op mijn website That's LOGICC.

Klaar om meer uit je website te halen? Dan heb je nu drie routes.

De eerste is voor de ondernemers die niet willen wachten op resultaat: mijn Training Conversie Optimalisatie. Je krijgt 63 breintips, 6 kant-en-klare templates en succesvoolle praktijkvoorbeelden van websites en webshops die wél converteren. Jij verbetert je conversieratio, of je krijgt je geld terug. Met de kortingscode LOGICC krijg je nu 33% korting. Waarom deze korting? Omdat je deze blog leest, weet ik dat je actief bezig bent met website-optimalisatie. En daar houd ik van.

De tweede optie is mijn gratis masterclass. In een video-analyse laat ik je 21 conversie-killers zien die 9 van de 10 websites maken. Inclusief de ideale indeling voor je webshop en salespagina.

En de derde? Die is voor iedereen die vandaag nog aan de slag wil: download gratis mijn gids met 38 conversietips. Deze is het afgelopen half jaar al 1.500 keer gedownload. Welke je ook kiest: je conversie gaat omhoog. Dat beloof ik.

Comments
Categories